W 2008 Newsweek Polska podał, iż co piąte dziecko wykazuje trudności w nauce, a przyczyną ich są zaburzenia przetwarzania sensorycznego. Czym jest integracja sensoryczna I jak objawiają się jej zaburzenia?
Integracja sensoryczna to prawidłowe współdziałanie wszystkich zmysłów, ten proces umożliwia nam wykonywanie codziennych, prostych i złożonych czynności.
Jeśli z różnych przyczyn nasze zmysły – wzrok, słuch, smak, węch, dotyk, a także układ przedsionkowy odbierający ruch i układ proprioceptywny odpowiadający za czucie, nie działają prawidłowo, powstają zaburzenia przetwarzania sensorycznego. Osoby z zaburzeniami SI odbierają w sposób nieprawidłowy pewne informacje sensoryczne, nagle okazuje się, że dziecko ma prawidłowy wzrok a przewraca się, ma prawidłowy słuch, a mimo terapii logopedycznej nie może pozbyć się wady wymowy lub jest nadwrażliwe na dźwięki. Choć jest bystre, to nie potrafi skupić się na prostych czynnościach.
Metoda pracy nad integracją sensoryczną u dzieci została stworzona przez Jean Ayres – psychologa i terapeutę zajęciowego. Niestety jest to nadal metoda mało znana, środowiska lekarzy i nauczycieli nie posiadają stosownej wiedzy na temat zaburzeń SI, a co za tym idzie, nie każde dziecko uzyskuje stosowną pomoc.
Zaburzenia przetwarzania sensorycznego powszechnie znane jako zaburzenia integracji sensorycznej dotykają coraz więcej dzieci. Objawiają się nie tylko trudnościami w nauce czy koncentracji, ale również powodują zaburzenia emocjonalne, trudności adaptacyjne, są przyczyną niewłaściwego rozwoju mowy i powstawania wad wymowy, sprawiają, że dziecko porusza się niezgrabnie i ma problemy z czynnościami samoobsługowymi, ponieważ wpływają na motorykę dużą i małą.
Osoby, które nie zostają na czas zdiagnozowane, nie tylko nie odnoszą sukcesów w szkole i życiu prywatnym, ale również bardzo często dostają przydomek tych leniwych czy mniej zdolnych. Tymczasem dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej, które uczęszczają na terapię, zaczynają rozwijać się prawidłowo i robią postępy w nauce, łatwiej im również przychodzi wchodzenie w grupę rówieśników.
Jest wiele prawdopodobnych przyczyn powyższych zaburzeń, wśród nich wyróżniamy czynniki genetyczne, prenatalne i postnatalne, wszelkie urazy okołoporodowe a także wcześniactwo.
Z zaburzeń przetwarzania sensorycznego niestety nie wyrastamy, dlatego ważne jest, aby nie tylko specjaliści, ale również rodzice mieli wiedzę na temat tego problemu.
Marta Baj Lieder
Terapeuta integracji sensorycznej