Rozwój mowy w 1. roku życia dziecka podzielić można na kilka etapów:
1.0-2 m-c: Wyjątkowe kompetencje uczenia się słuchania i obserwacji ruchu w trakcie aktu mownego.
2.2 m-cu: kontakt wzrokowy oraz reakcję uśmiechem na uśmiech rodzica. Jest to pierwsza niewerbalna rozmowa- swoisty dialog. Wraz z tym pojawia się próba naśladowania ruchów ust: pierwsze dźwięki: samogłoski oraz inne nieprzypominające ludzkiej mowy.
3.4-5 m-c: wsłuchiwanie się w wypowiedzi osób dorosłych, poszukiwanie źródła dźwięku.
4.5-6 m-c: rozwój kompleksu ustno-twarzowego w ramach którego zanika odruch kąsania oraz zaczyna wygasać pierwotny odruch ssania.
5.8-9 m-c: pojawia się gest wskazywania palcem, co pozwala na utrzymanie wspólnego pola uwagi z dorosłym. Od tego czasu maluch potrafi prowadzić dialog z dorosłymi: zabawa w branie i dawanie, powtarza i samodzielnie wypowiada sylaby otwarte (m, p, b).
6.10-11 m-c – naśladuje społeczne ruchy dorosłego (czesanie, karmienie, mycie itp.). Ogląda obrazki, przewraca kartki w książce z twardymi stronami. Pokazuje palcem szczegóły w zabawkach np. oko, nos. Potrafi też bawić się z dorosłymi (np. a kuku, kosi kosi). Rozpoznaje wyrażenia dźwiękonaśladowcze. Rozumie proste słowa szczególnie o zabarwieniu emocjonalnym.
7.12 m-c Pokazuje obrazki w książce. Samodzielnie wypowiada kilka wyrazów: mama, tata, baba, dziadzia. Rozumie niektóre nazwy osób, przedmiotów i czynności. Podąża za wzrokiem i wskazaniem.
Przeczytaj także: Masaż antykolkowy
Autor: Mgr Beata Musierowicz – neurologopeda, surdologopeda