Metoda Integracji Sensorycznej jest jedną z kompleksowych metod terapeutycznych. Metoda ta jest polecana dla dzieci mających trudności z psychomotoryką (zależność pomiędzy percepcją, ruchem, przeżywaniem, uczeniem się a działaniem) napięciem mięśniowym, koordynacją ruchową, równowagą, koncentracją uwagi, nadpobudliwością, trudnościami w nauce. Terapię te stosuje się także dla dzieci z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego, dzieci z ADHD i autyzmem.
Prawidłowo zachodząca integracja sensoryczna polega na tym, że do mózgu docierają różne informacje odbierane przez organizm za pomocą zmysłów takich jak:
• wzrok,
• słuch,
• smak,
• dotyk,
• czucie głębokie,
• zmysł równowagi.
Te różnorodne informacje płyną zarówno z zewnątrz, ze środowiska (odbierane m.in. za pomocą wzroku, słuchu) ale płyną także z samego ciała (np. poczucie równowagi, czucie głębokie). Następnie te wszystkie informacje są przez mózg zbierane, rozpoznawane, interpretowane i segregowane. Na tej podstawie organizm przygotowuje adekwatną odpowiedz na daną sytuację, która zaistniała w otoczeniu i która wymaga naszej reakcji. Przykładem może być jazda na rowerze – muszą być zintegrowane bodźce wzrokowe (gdzie jechać, co się dzieje wokół), słuchowe (słuchanie instrukcji rodziców, informacje dźwiękowe typu trąbienie samochodu), poczucie równowagi i czucie głębokie (adekwatne napięcie mięśni).
Wszelkie zaburzenia związane z rozwojem psychomotorycznym, napięciem mięśniowym, koordynacją ruchową, równowagą, koncentracją uwagi, nadpobudliwością, zaburzeniami emocjonalnymi i zachowaniem mogą być spowodowane nieprawidłowym rejestrowaniem, i/lub przetwarzaniem poszczególnych systemów zmysłowych.
Terapia Integracji Sensorycznej nie przypomina standardowej terapii. Jest dla dziecka rodzajem dobrej zabawy, jest formą zabawy kierowanej. Podczas zajęć celem terapeuty jest dostarczenie dziecku podczas aktywności ruchowej odpowiedniej ilości bodźców sensorycznych.
Dostarczane różnorodnych bodźców podczas aktywności ruchowej wywołuje u dziecka poprawę integracji tych bodźców, które docierają do niego z jego ciała jak i z otoczenia.
Zabawy podczas prowadzonych zajęć terapeutycznych wpływają korzystnie na prawidłowy rozwój sfery emocjonalnej i poznawczej dziecka. Wspomagają proces uczenia się i niwelują problemy z koncentracją.
Z czasem wprowadza się podczas terapii coraz bardziej skomplikowane zadania co podnosi zaangażowanie dziecka w zajęcia oraz zwiększa jego samoocenę.
Prawidłowo prowadzona terapia i odpowiednio dobrane ćwiczenia normalizują reakcje dziecka na różnego rodzaju bodźce docierające z jego ciała i otoczenia np. Jeśli dziecko kiedyś reagowało na dotyk rozdrażnieniem teraz ta reakcja jest adekwatna.
Pamiętaj!
Z zaburzeń integracji sensorycznej niestety się nie wyrasta. Dysfunkcje te w późniejszym okresie mogą negatywnie wpływać na proces uczenia się i rozwój społeczno-emocjonalny dziecka.
Terapia SI (Sensory Integration) skierowana jest dla dzieci :
• z grupy ryzyka (zagrożona ciąża, obciążenia okołoporodowe, cesarskie cięcie, wcześniactwo, czynniki dziedziczne),
• z opóźnieniem rozwoju psychoruchowego,
• wykazującymi opóźnienia w rozwoju mowy,
• z zaburzeniem uczenia się (trudności z czytaniem, pisaniem, trudności z koncentracją uwagi),
• z nadpobudliwością psychoruchową,
• z zaburzeniami uwagi (ADD),
• z dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią,
• z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,
• z MPD (Mózgowe Porażenie Dziecięce),
• z zespołem Downa,
• z niepełnosprawnością intelektualną,
• z obniżoną równowagą i koordynacją ruchową,
• wykazującymi nadwrażliwość lub podwrażliwość słuchową, wzrokową, dotykową, przedsionkową,
• z zaburzeniami planowania ruchowego,
• z chorobą lokomocyjną.
Czasami Rodzicom trudno powiązać objawy występujące u ich dziecka właśnie z zaburzeniami integracji sensorycznej. Dlatego w następnych dwóch artykułach, zajmiemy się opisem objawów zaburzeń integracji sensorycznej, które występują u dzieci młodszych (dzieci w wieku przedszkolnym) i objawami u dzieci starszych (dzieci w wieku szkolnym).
Autor: Beata Ciszewska, oligofrenopedagog, terapeuta Integracji Sensorycznej
www.naszplastus.com.pl
@Plastuś – Gabinet Integracji Sensorycznej