Kiedy należy zgłosić się do logopedy?
Szanowni Rodzice!
Koniecznie udajcie się do logopedy, gdy u swojego dziecka zaobserwujecie, jeden lub kilka z wymienionych symptomów:
– u dziecka do 12 miesięcy:
- nie głuży i nie gaworzy
- nie reaguje na dźwięki otoczenia
- nie rozumie i nie wykonuje prostych poleceń
- nie wskazuje palcem
- nie mówi prostych sylab np.: ta-ta, pa-pa, ma-ma, ba-ba.
– u dziecka do 2 roku życia:
- nie mówi prostych słów
- nie łączy dwóch wyrazów np. mama daj
- nie naśladuje odgłosów zwierząt i otoczenia
- mówi mało i niechętnie
- nie wymawia samogłosek ustnych: a, o, e, i, u, y oraz spółgłosek: p, b, m, d, t, n , a także zmiękczonych: pi, bi, mi
- masz wątpliwości, co do prawidłowej budowy narządów artykulacyjnych
– u dziecka do 3 roku życia:
- język „wchodzi” między zęby przy wymowie głosek ś, ź, ć, dź lub s, z, c, dz.
- oddycha przez usta i buzia jest ciągle otwarta
- pije z butelki lub ssie smoczek
- nie wymawia samogłosek nosowych: ę, ą i spółgłosek: w, f, wi, fi, ś, ź, ć, dź, ń, l, li, k, g, ch, ki, gi, chi, j, ł
- mowa jest niezrozumiała dla otoczenia
- mówi jakby przez nos
– u dziecka do 4 roku życia:
- mowa jest niezrozumiała dla otoczenia
- nie wymawia głosek s, z, c, dz zastępując je głoskami ś, ź, ć, dź.
- ma trudności z nazywaniem przedmiotów
- nie buduje prostych zdań
- ma trudności z zapamiętywaniem wyrazów, zdań, wierszyków
– u dziecka do 5 roku życia:
- nie wymawia głosek sz, ż, cz, dż
- nie podnosi czubka języka do podniebienia
- nie potrafi podzielić wyrazu na sylaby
- myli podobnie brzmiące głoski i wyrazy np.: półka – bułka, koza- kosa, Tom – dom
- w wypowiadanych zdaniach pojawiają się błędy gramatyczne
- przekręca trudne wyrazy
– u dziecka do 6 roku życia:
- nie wymawia poprawnie głoski r oraz innych głosek
- nie potrafi podzielić wyrazu na sylaby i głoski
- nie różnicuje liter
- nie rozumie kontekstu sytuacyjnego
– u dziecka między 7 – 10 rokiem życia:
- nie wymawia prawidłowo wszystkich głosek
- w wypowiedziach ustnych i pisemnych pojawiają się błędy gramatyczne
- myli podobnie wyglądające i brzmiące litery
- czyta bardzo powoli głoskując treść
- przekręca długie wyrazy
- ma kłopot z przepisywaniem tekstu
- robi dużo błędów ortograficznych
- ma trudność z zapamiętywaniem wierszy
Jeżeli, któryś z wymienionych objawów Was niepokoi, drodzy Rodzice, udajcie się na konsultacje do specjalisty – logopedy. Czasem wystarczy jedno spotkanie, aby skutecznie stymulować rozwój mowy dziecka. W myśl zasady: „lepiej zapobiegać niż leczyć”, weryfikujcie Wasze obawy, jak najwcześniej. Bo wszystko dla dobrego rozwoju Waszego dziecka!
Anna Iskra
Neurologopeda
Literatura:
Gałkowski T., Jastrzębowska G., Logopedia – Pytania i odpowiedzi, Opole 2003
Gałkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska G., Podstawy Neurologopedii., Opole 2005