„Bądź pewny, silny, kompetentny” to hasło przewodnie kampanii „Poznaj swoje prawa w pracy” organizowanej przez PIP. Akcja rusza dziesiątego października, a jej główny cel to edukacja pracowników i pracodawców w zakresie znajomości i umiejętności wykorzystywania prawa pracy.
Kampania ma zachęcić pracowników i pracodawców do podnoszenia poziomu wiedzy na temat praw i obowiązków w pracy. Istotne jest uświadomienie, że regulacje prawa pracy mają wpływ na wyższy komfort pracy i życia osobistego, a stosowanie się do zasad prawa pracy opłaca się, jest podstawą dla funkcjonowania zdrowego rynku i uczciwej konkurencji.
Wszystko, by utrzymać posadę…
Według sondażu przeprowadzonego na zlecenie Polskiego Radia przez Instytut Badawczy Pentor Research International, trzy czwarte Polaków uważa, że pracownicy skłonni są do rezygnacji z egzekwowania swoich praw w pracy, by utrzymać posadę. Wg tego samego sondażu, 25% respondentów twierdzi, że obchodzenie przez pracodawców przepisów prawa pracy jest bardzo częste, a 30% – że częste.
– Utrata pracy jest odczuwalna jako jedno z najcięższych traumatycznych przeżyć dlatego edukacja w zakresie prawa pracy jest bardzo potrzebna – mówi psycholog pracy Andrzej Tucholski.
Według danych Państwowej Inspekcji Pracy, w 2010 roku, podobnie jak w latach ubiegłych dominującym tematem wśród problemów zgłaszanych w skargach pracowniczych były nieprawidłowości związane z wynagrodzeniem za pracę i innymi świadczeniami pieniężnymi wynikającymi ze stosunku pracy (37%). Skargi dotyczyły także nawiązania i rozwiązania stosunku pracy stanowiły (19%), czasu pracy (12%), legalności zatrudnienia i innej pracy zarobkowej (4%), urlopów (3%). Zapytania kierowane do inspekcji pracy odnosiły się przede wszystkim nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy (27% wszystkich porad), czasu pracy i urlopów (21%), wynagrodzeń i innych świadczeń pieniężnych (17%), a także uprawnień związanych z rodzicielstwem oraz pracą młodocianych (7%). Po porady do PIP zgłaszali się przede wszystkim pracownicy i byli pracownicy (62%).
W 2010 roku inspektorzy PIP przeprowadzili 95,3 tys. kontroli u 70,1 tys. pracodawców (przedsiębiorców), na rzecz których świadczyło łącznie prawie 3,7 mln osób. Jednocześnie PIP prowadziła kampanie informacyjne, organizowała bezpłatne szkolenia, wydawała poradniki, informatory, listy kontrolne.
Rozpoczynamy kampanię!
Od 10 października w 4 stacjach telewizyjnych (TVN24, TVP Info, Polsat i Polsat News) oraz rozgłośniach radiowych Radio Zet i Radio PIN emitowane będą spoty informacyjne. Informacje rozpowszechniane zostaną również za pośrednictwem portalu pracuj.pl, ekranów umieszczonych w warszawskim metrze i pojazdach komunikacji publicznej w innych miastach wojewódzkich, patronów medialnych. Uruchomiona zostanie specjalna strona: www.prawawpracy.pl.
W październiku i listopadzie w wybranych sklepach Tesco zostaną zorganizowane stoiska informacyjne, na których zainteresowani uzyskają poradę eksperta Państwowej Inspekcji Pracy. Plakaty promujące kampanię będą eksponowane w drogeriach sieci Rossmann.
Oficjalnymi partnerami kampanii są: Pełnomocnik Rządu do Spraw Równego Traktowania, Rzecznik Praw Obywatelskich, Ogólnopolskiej Porozumienie Związków Zawodowych, Pracodawcy RP, POPON, NSZZ „Solidarność”, a także ponad 30 organizacji i portali studenckich. Do współpracy pozyskano firmy Tesco Polska i Rossmann Polska, które w sklepach swoich sieci będą promować przekaz kampanii.