Znajdziesz nas na

FAKTY I MITY W FIZJOTERAPII UROGINEKOLOGICZNEJ

Wokół zagadnień z zakresu fizjoterapii uroginekologicznej i okołoporodowej urosło bardzo dużo mitów. Często w naszym najbliższym otoczeniu, powielane są z pokolenia na pokolenie stwierdzenia, które nie są do końca prawdziwe. Co za tym idzie? Często błędne przekonania rodzą nieprawidłowe nawyki w naszym codziennym życiu.
Na podstawie pojawiających się pytań pacjentek w moim gabinecie fizjoterapeutycznym zebrałam te, które powtarzają się najczęściej i wymagają wyjaśnienia.

NIETRZYMANIE MOCZU PO PORODZIE DOTYCZY KAŻDEJ KOBIETY.   MIT!

Przez kilka dni po porodzie kobieta może obserwować u siebie słabsze czucie mięśni dna miednicy, co może skutkować nietrzymaniem moczu. Po około 2 tygodniach objaw ten powinien powoli ustępować.
Pamiętaj! Wyciek nawet kilku kropel moczu to już nietrzymanie moczu!

PROBLEMY Z MIĘŚNIAMI DNA MIEDNICY (MDM) WYSTĘPUJĄ DOPIERO PO PORODZIE.  MIT!

Po porodzie występują problemy z dnem miednicy na skutek ciąży i coraz częściej gabinet fizjoterapii uroginekologicznej odwiedzają kobiety, które nie były jeszcze w ciąży, a już zgłaszają problemy ze strony dna miednicy. Duży plus  – że tak wcześnie szukają pomocy i trafiają do gabinetu

KOBIETY W CIĄŻY NIE POWINNY PODEJMOWAĆ AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ.  MIT!

WHO zaleca, aby wszystkie kobiety w ciąży i po porodzie bez przeciwwskazań lekarskich podejmowały regularną aktywność fizyczną. WHO rekomenduje, że każda aktywność fizyczna jest lepsza niż żadna oraz że ruch jest niezbędny dla uzyskania optymalnych wyników zdrowotnych [listopad 2020].
Jeśli Twoja ciąża przebiega fizjologicznie, dla zdrowia Twojego i Twojego dziecka, wprowadź aktywność fizyczną kilka razy w tygodniu. Ćwiczenia oddechowe, ogólnousprawniające, spacery – zawsze będą lepsze niż zaleganie w łóżku.

MIĘSNIE DNA MIEDNICY MOŻNA ĆWICZYĆ W PIERWSZYCH DNIACH PO PORODZIE.  PRAWDA!

MDM można ćwiczyć od pierwszych dni po porodzie naturalnym, jak i po cesarskim cięciu. Wpływa to na regenerację tkanek, gojenie krocza. Wspomoże odzyskanie siły mięśniowej MDM. Nie zwlekaj po porodzie, aktywuj delikatnie mięśnie 😊

BLIZNA PO CESARSKIM CIĘCIU WYMAGA MOBILIZACJI.  PRAWDA! 

Blizna po CC, jak i każda blizna wytworzona w naszym ciele, powinna zostać poddana mobilizacji, masażowi. Oprócz samej blizny, terapii powinny być poddane również okoliczne tkanki. W przypadku pozostawienia blizny samej sobie, mogą wystąpić różne dolegliwości, które na pierwszy rzut oka mogą nie być z nią kojarzone.
Bolesne miesiączki, ból podczas współżycia, wzdęcia, gazy, zaparcia, bóle odcinka lędźwiowego kręgosłupa, bóle bioder, problem z rozejściem mięśni prostych brzucha, itp. – to przykładowe objawy, które mogą, ale nie muszą się pojawić.

PRZYGOTOWANIE W CIĄŻY KROCZA DO PORODU: MASAŻ, ROLOWANIE, ROZLUŹNIENIE MIĘŚNI- MOŻE UŁATWIĆ PORÓD.  PRAWDA!

Rozluźnianie tkanek okolicy krocza, mięśni (np. mięśni kończyn dolnych), które mają swoje przyczepy w tej okolicy, ale i sam masaż krocza wewnętrzny i zewnętrzny może ułatwić poród naturalny, może też pozwolić uniknąć nacięcia krocza.
Dobrze jest rolować krocze, ale i wprowadzić na czas ciąży (i nie tylko!) ćwiczenia rozciągające, tzw. otwierające biodra. Inspirację możesz czerpać z jogi.
Wskazówek szukaj w postach na profilu IG @pani_fizjo_z_rana.

PO CESARSKIM CIĘCIU KOBIETA MOŻE LEŻEĆ NA BRZUCHU.  PRAWDA! 

Kobieta po CC może leżeć na brzuchu już nawet w szpitalu! Jeśli boisz się leżeć na samej ranie pooperacyjnej to podłóż poduszkę pod brzuch i dopiero się połóż. Drugą opcją jest leżenie na brzuchu w staniu. Wystarczy stanąć przed blatem/stołem, podłożyć poduszkę pod ranę i pochylić tułów, tak żeby brzuch ułożony był na powierzchni blatu/stołu.
Leżenie na brzuchu pobudza inwolucję macicy, ułatwia odpływ odchodów połogowych, poprawia pracę jelit, odciąża dno miednicy, powoduje kompresję blizny pooperacyjnej, co wpływa korzystnie na jej gojenie.

KINESIOTAPING – TO BEZPIECZNA FORMA TERAPII UZUPEŁNIAJĄCEJ W CIĄŻY M.IN. ŁAGODZĄCA DOLEGLIWOŚCI BÓLOWE.  PRAWDA!

Kinesiotaping to bezpieczna forma terapii uzupełniającej polegająca na naklejaniu w odpowiedni sposób plastrów w obrębie całego ciała. Taka forma terapii może m.in. zmniejszać dolegliwości bólowe, działać przeciwobrzękowo, zapobiegać nadmiernemu rozejściu się kresy białej w ciąży. Dzięki temu możesz ograniczyć stosowanie różnych środków farmakologicznych w ciąży (i nie tylko!)

PAS POPORODOWY WYSMUKLI I WZMOCNI MIĘŚNIE BRZUCHA PO PORODZIE.  MIT!

Niestety żaden pas nie sprawi, że nasze mięśnie brzucha się wzmocnią i brzuch będzie szczuplejszy. Oczywiście pas w momencie założenia poprawi wizualnie nasz wygląd, jednak nosząc stale taki gorset sprawisz, iż mięsień poprzeczny, który odpowiada za stabilizację, przestanie spełniać swoją funkcję i w konsekwencji, po jego ściągnięciu, mięśnie będą osłabione.

ĆWICZENIA MDM MOŻNA WYKONYWAĆ PODCZAS ODDAWANIA MOCZU.  MIT

Ćwiczenie MDM można wykonywać w różnych pozycjach, ale odpuśćmy je sobie podczas mikcji. Takie wielokrotnie powtarzane zaciśnięcia mięśni podczas oddawania moczu może prowadzić do upośledzenia funkcji pęcherza. Zapamiętaj: proces mikcji jest sygnałem dla mięśni, że mają się rozluźnić!

ĆWICZENIE MDM TO ZACISKANIE MIĘŚNI UD, POŚLADKÓW I BRZUCHA.  MIT

Nic bardziej mylnego. Mięśnie dna miednicy to osobna grupa mięśniowa, którą ćwiczy się niezależnie od innych mięśni. Poza tym, na aktywację MDM składa się nie tylko zaciśnięcie mięśni, ale i ich elewacja (uniesienie). Jeśli podczas ćwiczenia włączają się inne mięśnie, tzn. że MDM mogą być osłabione. Jeśli nie potrafisz wyizolować pracy samych MDM – zgłoś się do fizjoterapeuty uroginekologicznego, który nauczy Cię zarówno ich aktywacji, jak i rozluźniania. Obie te umiejętności są potrzebne do ich prawidłowego funkcjonowania.

Fizjoterapia uroginekologiczna i okołoporodowa to młoda dziedzina fizjoterapii, ale w ostatnich latach prężnie rozwija się Polsce. Coraz więcej fizjoterapeutów uroginekologicznych pojawia się nawet w mniejszych miejscowościach i dociera do szerszego grona kobiet. Mam nadzieję, że jeśli miałaś wątpliwości co do wymienionych zagadnień to zostały one właśnie rozwiane.

Iga Daniszewska-Jarząb

Fizjoterapeutka uroginekologiczna

FB: unisonomedica
IG: pani_fizjo_z_rana

IG: unisonomedica

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.