Znajdziesz nas na

Jak wspierać karmienie piersią

karmienie piersią

Jesteś Przyszłą mamą i zastanawiasz się czy będziesz karmić piersią? Nie wiesz jak się do tego zabrać? Martwisz się czy sprostasz wyzwaniu?  Zobacz i przekonaj się, jak wiele atutów fizjologicznych i prozdrowotnych jest za tym, byś karmiła droga mamo!

Tak niewiele wystarczy by dać Twojemu dziecku to, co najlepsze.

Przede wszystkim jest to ważne dla twojego malucha- mleko kobiece ma działanie prozdrowotne. Wzmacnia układ odpornościowy, działa przeciwzapalnie i przeciwdrobnoustrojowo. Ma również korzystny wpływ na układ sercowo-naczyniowy i utrzymanie mikrobioty przewodu pokarmowego. Korzyści wynikające z karmienia piersią to rzadsze występowanie i łagodniejszy przebieg:

  • zakażeń przewodu pokarmowego
  • zapalenia ucha środkowego
  • bakteryjnego zapalenia opon mózgowo-rdzeniowych
  • zakażeń układu moczowego
  • sepsy
  • martwiczego zapalenia jelit

Niektóre badania kliniczne dowodzą wpływu karmienia piersią na mniejsze ryzyko wystąpienia zespołu nagłego zgonu niemowląt (SIDS), cukrzycy, nadwagi czy otyłości, chorób alergicznych a także białaczki i chłoniaka.

Na ten temat wypowiadają się także eksperci:

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) rekomenduje „Dzieci powinny być karmione wyłącznie mlekiem matki do końca 6-go miesiąca życia.” Najbardziej odpowiednie dla prawidłowego rozwoju dziecka jest kontynuowanie karmienia mlekiem z piersi do drugiego roku życia i dłużej oraz wprowadzenie po 6 miesiącach uzupełniającej (stałej) żywności – bezpiecznej i o odpowiedniej wartości odżywczej. Podobnie Polskie zalecenia (PTGHiŻD) mówią: „Celem, do którego należy dążyć w żywieniu niemowląt, jest wyłączne karmienie piersią przez pierwszych 6 miesięcy życia”.

Profity również dla mam

Ty także zyskujesz dzięki karmieniu piersią- korzyści dla mamy to mniejsze ryzyko krwawienia poporodowego. Karmiąc, prowadzisz do przyspieszenia inwolucji macicy, a w dodatku do szybszego powrotu do masy ciała sprzed ciąży. Zwiększasz także remineralizację kości, a zmniejszasz ryzyko na zachorowanie na raka jajników i raka piersi w okresie pomenopauzalnym. Prawdopodobnie najbardziej kluczowym atutem będzie dla Ciebie budowanie bliskości i relacji z dzieckiem podczas karmienia – jest to czas tylko dla Was. Nie martw się jeżeli nie możesz karmić piersią. Wiele z Was obwinia się za tą sytuację, jednak nie powinno tak być.

CZYTAJ TAKŻE: Czym jest rozszerzanie diety u dziecka?

Dieta mamy karmiącej- fakt czy mit?

Specjalna dieta mamy karmiącej jest powszechnym mitem – kobieta karmiąca piersią może jeść wszystkie produkty spożywcze, do których przywykła przed ciążą i w trakcie. Jednak tak jak dieta każdego zdrowego, dorosłego człowieka powinna być oparta o różnorodne, nisko przetworzone produkty roślinne:

  • Warzywa
  • Owoce
  • Pełnoziarniste produkty zbożowe
  • Orzechy, nasiona
  • Chudy lub średnio tłusty nabiał
  • Jaja
  • Ryby – różnorodne
  • Chude mięsa, np. drobiowe
  • Woda – 2,7 l/dziennie

Układ pokarmowy mamy nie jest bezpośrednio połączony z piersiami. Nie wszystko co w nim jest trafi do krwi i limfy, a z nich nie wszystko przedostanie się do mleka. Zawartość makroskładników w mleku kobiecym jest zmienna – w niewielkim stopniu wynika z diety matki, jest to między innymi:

  • Proporcje kw. tłuszczowych, zawartości DHA
  • Zawartość witamin A, B6, B12, C, D
  • Zawartości jodu, selenu, cynku
  • Zawartości karotenoidów (m.in. luteiny i zeaksantyny)
  • Smak i aromat mleka
  • Obecność białek ewentualnych alergenów, specyficznych przeciwciał
  • Spożycie kofeiny, alkoholu, niektórych leków.

Co z suplementacją?

Suplementacja podczas karmienia piersią jest ważna, aby dostarczyć dziecku potrzebnych składników przyczyniających się do rozwoju. Istotnym składnikiem jest DHA – wpływa na rozwój mózgu i oczu dziecka*.W żywności występuje tyle że nie dostarczamy sobie odpowiedniej jej ilości., więc możemy się nim wspomagać poprzez suplementy diety – Pregna DHA to suplement diety dla kobiet w ciąży i mam ,karmiących piersią. Jest źródłem DHA, wysokiej jakości cennego kwasu omega-3, . Dzięki opatentowanej technologii PureMaxTM zawiera maksymalnie oczyszczony olej i charakteryzuje się  zminimalizowanym charakterystycznym, rybim smakiem i zapachem. Dodatkowo forma trójglicerydów, w jakiej występuję DHA gwarantuje wysoką biodostępność tego składnika.

Karmienie piersią to piękny, ale też wymagający okres przynajmniej na początku, w związku z tym, że to również czas połogu. Organizm kobiety wymaga wsparcia, dlatego według ekspertów zaleca się kontynuacje suplementacji najważniejszymi składnikami, a szczególnie istotne jest również żelazo. Rzadko kobieta rodząc dziecko, utrzymuje odpowiedni poziom żelaza, czy też ferrytyny, co również związane jest ze wzrostem zapotrzebowania tego składnika w ostatnich etapach ciąży, ale także z utratą śród porodowej krwi niezależnie czy przy porodzie naturalnym, czy też CC.

Większość obostrzeń wynika z troski o matkę! Pamiętaj jednak aby unikać przejadania się lub głodzenia, słodyczy i wyrobów cukierniczych, produktów typu fast-food. Dodatkowo pod rozwagę weź produkty alergizujące – mleko, truskawki, cytrusy, ryby, orzechy, kakao, jaj kurzych – tylko jeśli stwierdzono na nie alergię, profilaktyczna dieta eliminacyjna zwiększa ryzyko alergii u niemowląt, także tych z grupy ryzyka!

Jeśli mamy wątpliwość czy dany produkt (także lek) może być przyjmowany przez kobietę karmiącą, warto go sprawdzić w wyszukiwarce e-lactancia.org

mgr Joanna Ligocka, Położna, Certyfikowany Doradca Laktacyjny. Specjalista pielęgniarstwa neonatologicznego, w trakcie specjalizacji z pielęgniarstwa anestezjologicznego i intensywnej opieki medycznej. Pracuje w dwóch łódzkich szpitalach – na Oddziale Neonatologii, Patologii i Intensywnej Terapii Noworodka. Edukacyjne treści zamieszcza na swoim koncie na Facebooku @JoannaLigockaCDL i instagramie ligocka_cdl. Jest jednym ze specjalistów w Fundacji MatkoweLove, w Fundacji pomaga rodzicom wcześniaków po wyjściu ze szpitala. Prowadzi szkolenia z pierwszej pomocy przedmedycznej i pielęgnacji noworodka.

*Korzystny wpływ występuje w przypadku stosowania 200 mg DHA ponad zalecane spożycie 250 mg kwasów tłuszczowych omega-3 dziennie.

Strona internetowa marki Pregna: www.pregna.com.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.