Znajdziesz nas na

DHA prawda i mity

Suplementy diety- czy to takie konieczne?

Oprócz wizyty u lekarza warto skupić się na zdrowym odżywianiu, jednak to nie wszystko by mieć pewność, że organizm otrzymuje wszelkie witaminy i minerały w odpowiednich ilościach. Suplementacja składników odżywczych jest uzupełnieniem diety, która powinna być odpowiednio zbilansowana , gdyż dostarczanie odpowiednich składników odżywczych w czasie ciąży jest niezwykle ważne. Wpływają one na prawidłowy przebieg ciąży i rozwój płodu. Uzupełnianie spożycia kwasu foliowego zwiększa poziom folianów oraz wpływa o ogólne zdrowie przyszłej mamy. Najczęściej w ciąży rozważa się suplementację kwasu foliowego, witaminy D, jodu, kwasu DHA i żelaza ( w określonych przypadkach).  Warto zacząć suplementację planując ciążę, ponieważ odpowiednie przygotowanie do ciąży wpływa nie tylko na zdrowie kobiety, ale również na zdrowie potomka.

Produkty marki Pregna* rekomendowane są przez Polskie Towarzystwo Ginekologów i Położników.

Pregna START® zawiera kompozycję starannie dobranych składników odżywczych, dla przyszłych mam przed planowaną ciążą jako wsparcie płodności oraz ogólnego zdrowia kobiety. Zawiera kwas foliowy, witaminę D, jod, witamina B6, cholinę, witaminę B12 i cynk tzw. „Minerał Płodności”, który wpływa na prawidłowe funkcje rozrodcze oraz płodność. Składniki takie jak kwas foliowy, witamina B6, B12 oraz cholina wpływają na utrzymanie prawidłowego metabolizmu homocysteiny. Homocysteina to aminokwas, który powstaje w cyklu przemian, a jego wysoki poziom może wpływać m.in. na implantację zarodka.

Pregna PLUS® to  produkt  dla kobiet w ciąży i karmiących piersią. Składniki: Kwas foliowy, Witamina D, Jod, żelazo i DHA

Pregna PLUS® Bez żelaza jest rozwiązaniem dla kobiet w ciąży, którym nie zaleca się bądź nie potrzebują suplementować żelaza. Składniki: kwas foliowy, jod i witaminę D oraz DHA z rodziny omega – 3

Pregna DHA to produkt zawierający wysokiej jakości kwas omega-3, DHA, który dzięki opatentowanej technologii PureMaxTM, olej charakteryzuje się zminimalizowaną ilością zanieczyszczeń oraz zminimalizowanym charakterystycznym, rybim smakiem i zapachem. DHA jest w formie trójglicerydów, które wykazują wysoką biodostępność.

Szczególnie w okresie ciąży oraz karmienia piersią, zaleca się kompleksową suplementację Pregna Plus (lub Pregna Plus Bez Żelaza) z Pregna DHA, dając możliwość indywidualnego dostosowania ilości DHA, w zależności od potrzeb i diety. DHA ma wpływ na rozwój mózgu i oczu płodu oraz dziecka karmionego piersią**.

Zatem co powinniśmy suplementować?

Do sprawdzonych i bezpiecznych składników, które zaleca się przyszłej mamie, należą: kwas foliowy (w pierwszym trymestrze ciąży), jod, kwas DHA oraz witamina D3. Niepotrzebne są natomiast multiwitaminy – oczywiście, o ile dieta ciężarnej nie budzi zastrzeżeń. Nadmierne spożycie witamin, minerałów i innych składników odżywczych w ciąży może mieć równie niekorzystne efekty jak i ich niedobory. Należy pamiętać, że wiele składników jest zbędnych, a dodatkowo mogą wchodzić ze sobą w interakcje osłabiając lub nawet wykluczając swoje działanie. Pamiętaj: warto konsultować swoje wybory z lekarzem! Pewne preparaty mogą się składowo dublować, bądź też wcale nie być Ci potrzebne. Wzbogacaj swoją dietę i zadbaj o odpowiednie dostarczanie podstawowych witamin i minerałów oraz białka, tłuszcze i węglowodany.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Niejadek dlaczego moje dziecko nie chce jeść

Kiedy, ile i jaki suplement?

Na podstawie Rekomendacji Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników zalecane jest stosowanie:

KWASU FOLIOWEGO

  • wszystkie kobiety w wieku prokreacyjnym: 0,4 mg/dobę
  • I trymestr (do 12 tyg. ciąży): 0,4 – 0,8 mg/dobę
  • po 12 tyg. ciąży i w okresie laktacji: 0,6 – 0,8 mg/dobę

WITAMINY D

  • kobiety w ciąży i karmiące bez niedoboru witaminy D z prawidłowym BMI: 1500 – 2000 IU/dobę
  • kobiety z BMI > 30: rozważenie dawki do 4000 IU/dobę

To witamina bardzo wrażliwa na obróbkę termiczną, dlatego produkty, które zawierają jej sporo, najlepiej spożywać na surowo. Na przykład miksuj warzywa w szejkach albo natkę pietruszki czy jarmuż dodawaj do rozmaitych owocowych koktajli. Możesz też codziennie przyrządzać surówki.

Brokuły gotuj na parze, na chrupko. Sięgaj po produkty zbożowe z pełnego ziarna.

KWAS DHA

  • kobiety w ciąży i karmiące: co najmniej 200 mg/dobę
  • kobiety spożywające małą ilość ryb: 500 mg/dobę
  • kobiety obciążone ryzykiem porodu przedwczesnego: 1000 mg/dobę

ŻELAZA

  • kobiety z niedokrwistością z niedoboru żelaza (Hb<11 g/ dl + obniżone stężenie ferrytyny): suplementacja przed 16 t.c., dawki ustalane indywidualnie z lekarzem
  • kobiety bez niedokrwistości ze stężeniem ferrytyny<60 mcg/l: dopuszczenie suplementacji żelaza w dawce do 30 mg/dobę po 16 tyg. ciąży

JODU

  • kobiety w ciąży i karmiące: 150 – 200 mcg/dobę
  • kobiety z chorobami tarczycy: kontrola stężenia hormonów tarczycy i przeciwciał przeciwtarczycowych

mgr Joanna Ligocka, Położna, Certyfikowany Doradca Laktacyjny. Specjalista pielęgniarstwa neonatologicznego, w trakcie specjalizacji z pielęgniarstwa anestezjologicznego i intensywnej opieki medycznej. Pracuje w dwóch łódzkich szpitalach – na Oddziale Neonatologii, Patologii i Intensywnej Terapii Noworodka. Edukacyjne treści zamieszcza na swoim koncie na Facebooku @JoannaLigockaCDL i instagramie ligocka_cdl. Jest jednym ze specjalistów w Fundacji MatkoweLove, w Fundacji pomaga rodzicom wcześniaków po wyjściu ze szpitala. Prowadzi szkolenia z pierwszej pomocy przedmedycznej i pielęgnacji noworodka.

*Pregna Start, Pregna Plus, Pregna Plus Bez Żelaza, Pregna DHA

**Korzystny wpływ występuje w przypadku stosowania 200 mg DHA ponad zalecane spożycie 250 mg kwasów tłuszczowych omega-3 dziennie.

Strona internetowa marki Pregna: www.pregna.com.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.