Znajdziesz nas na

Zadbaj o piękne i zdrowe mięśnie brzucha

Dlaczego wszyscy tak się skupiają na brzuchu?

Wszędzie dookoła słyszysz: „Ćwiczenia na płaski brzuch”, „Piękny brzuch w 6 tygodni!”, „Rzeźbimy brzuchy”.

Powiem Ci dlaczego tak jest! Brzuch jest centrum naszego ciała, to właśnie z tych mięśni wychodzi każdy inny ruch. Biorą one udział w każdej czynności, którą wykonujesz, nawet jeśli nie zdajesz sobie z tego sprawy. Nie wierzysz? Spróbuj coś podnieść lub wstać z łóżka i skup się na swoim brzuchu.

Czujesz? Jeżeli już mi wierzysz, to warto, abyś poznał trochę bliżej kilka mięśni brzucha.

Przedstawiam 3 różne mięśnie:

1. Mięsień prosty brzucha – tzw. 6-pak lub krata.

2. Mięśnie skośne brzucha – znajdują się blisko talii i biegną aż do pachwiny.

3. Mięśnie poprzeczne brzucha – gorset mięśniowy położony głęboko, który podtrzymuje narządy wewnętrzne i stabilizuje kręgosłup.

Zadbaj o piękne i zdrowe mięśnie brzucha
Zadbaj o piękne i zdrowe mięśnie brzucha

Nie wystarczy jednak ćwiczyć przysłowiowe „brzuszki”, aby brzuch był płaski i smukły. Coraz częściej dochodzi do rozejścia mięśnia prostego brzucha. Sytuacja ta nie dotyczy już tylko kobiet w ciąży i po porodach.

Kto powinien zbadać się pod tym kątem?

– osoby otyłe, – sportowcy, – niemowlęta.

Zadbaj o piękne i zdrowe mięśnie brzucha
Kobieta w ciąży
Chcesz się przekonać, czy ta przypadłość dotknęła właśnie Ciebie? Zrób taki oto test:

Stań prosto z odsłoniętym brzuchem i zacznij odchylać ciało w tył. Cały czas patrz na brzuch. Jeżeli na środku na całej długości zobaczysz uwypuklenie, to znaczy, że masz rozejście mięśnia prostego brzucha.

To nie jest powód do paniki! Już tłumaczę skąd wziął się problem. Mięsień prosty brzucha biegnie od mostka aż do spojenia łonowego. Rozciąga się tylko na długość, a nie na szerokość. Jeżeli nagle zaczyna brakować miejsca z powodu np. ciąży lub otyłości, to rozciągają się struktury powięziowe, które je łączą jego dwie strony. W przypadku sportowców jest to często spowodowane zbyt dużym wysiłkiem i złą pracą mięśni brzucha – zbyt duża praca tłocznią brzuszną (szczególnie narażone są osoby podnoszące ciężary, crossfit, fitness, itp.). U niemowląt problem pojawia się, gdy są osłabione mięśnie posturalne, czyli np. mięśnie poprzeczne brzucha.

Zadbaj o piękne i zdrowe mięśnie brzucha
Dziecko – ćwiczenie

No właśnie. Głównie na tym teraz musisz skupić swoją uwagę. Mięśnie poprzeczne brzucha pomogą Ci zamknąć rozejście mięśnia prostego, ale:

– nie wolno robić tradycyjnych brzuszków,

– uważaj podczas podnoszenia,

– wstawaj z łóżka przez bok,

– powinieneś kaszleć i kichać przez ramię,

– unikaj tłoczni brzusznej i wszystkich czynności, które będą powodowały pojawienie się uwypuklenia na brzuchu.

Przeczytaj, także; MAMA WELLNESS, czyli ćwiczenia oddechowe

W celu naprawy uszkodzonych struktur musisz podjąć dwa kroki:

1. odpowiednie ćwiczenia

2. dieta i suplementacja

Zdrowe mięśnie brzucha – Jeśli chodzi o ćwiczenia, to naucz się ćwiczyć na wciągniętym brzuchu, co możesz zrobić poprzez „domknięcie” żeber i przybliżanie ich w kierunku kolców biodrowych oraz zassanych mięśniach dna miednicy (tzw. mięśnie kegla). Połóż się na plecach i unieś nogę zgiętą w kolanie na wciągniętym brzuchu (zamknij żebra i otwórz klatkę piersiową). Kontroluj dłonią, czy brzuch chociaż na chwilę nie wyskoczył w górę. Zachowaj też równoległe ułożenie bioder. Po chwili zrób wdech i na wydechu spróbuj podnieść drugą nogę. Pilnuj, aby nie pojawiło się wybrzuszenie i brzuch był cały czas zassany. Jeżeli chcesz poznać ćwiczenia, które pomogą wrócić do formy Twojemu brzuszkowi, to poniżej zapraszam do filmu instruktażowego :

Możesz zastanawiać się: „Po co mi suplementacja?”

Doszło do pewnego urazu tkanki i potrzebuje ona regeneracji. Możesz to zapewnić poprzez dostarczenie dobrze przyswajalnego kolagenu, witaminy C oraz witaminy D. Nie odwrócisz tej sytuacji w miesiąc. Daj sobie czas i bądź konsekwentny. Wyrabiaj dobre nawyki zdrowotne i ruchowe. Naucz się poprawnie wykonywać codzienne czynności, to problem nie powróci. Jeżeli potrzebujesz odpowiedniego treningu lub chcesz dostać wskazówki jak ćwiczyć w domu, to koniecznie się ze mną skontaktuj pod numerem telefonu 604 818 018 lub napisz gomamatorun@gmail.com oraz jrstudio.torun@gmail.com.

Autor: Justyna Rumińska, Doula, właściciel szkoły rodzenia Go Mama

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.