Znajdziesz nas na

Jak dbać o mięśnie dna miednicy?

Ze względu na złożoność budowy dna miednicy, ważna jest świadomość jak jest ono zbudowane. Składa się z trzech warstw: przepony miedniczej (parzysty mięsień dźwigacz odbytu, stanowiący część przednią przepony miednicy, parzysty mięsień guziczny tworzący mniejszą część tylną, górną i dolną powieź przepony miednicy), przepony moczowo-płciowej
( pojedynczy mięsień poprzeczny głęboki krocza, pojedynczy mięsień zwieracz cewki moczowej, górną i dolną powięź przepony moczowo-płciowej), mięśni powierzchownych krocza (parzysty mięsień poprzeczny powierzchowny krocza, parzysty mięsień
opuszkowo-gąbczasty, parzysty mięsień kulszowo-jamisty). Warstwowa budowa dna miednicy sprzyja pełnieniu wielu funkcji w organizmie. Zaliczyć tu można dzięki prawidłowemu rozluźnieniu: oddawanie moczu, stolca , a także poród. W wyniku właściwego napinania mięśni dna miednicy, możliwe jest utrzymywanie moczu i stolca np. podczas aktywności fizycznej lub w sytuacji, gdy nie ma możliwości skorzystania z toalety, a także podpieranie narządów miednicy mniejszej np. pęcherza, macicy, odbytu. Ważną funkcją jest stabilizacja ciała np. w trakcie stania lub chodu. Mięśnie dna miednicy pełnią tą funkcję wraz z mięśniem poprzecznym brzucha, przeponą oddechową i mięśniem wielodzielnym. W sytuacji niewłaściwej pracy którejś z tych grup mięśniowych może dojść do powstania np. rozejścia mięśnia prostego brzucha. Inne dysfunkcje to m.in. nietrzymanie moczu, obniżenie mięśni dna miednicy, bolesne stosunki. Ważne jest, szczególnie po porodzie, aby ocenić stan dna miednicy u fizjoterapeuty uroginekologicznego, ponieważ mięśnie dna miednicy muszą być elastyczne, aby mogły pracować w sposób właściwy, co oznacza, że muszą one być w stanie się zrelaksować, a także napiąć i utrzymać to ułożenie. Typowe dla ludzi jest przekonanie, że trzeba napinać swoje mięśnie nieustannie podczas ćwiczeń w przekonaniu, że dzięki temu wspierają kręgosłup. Jednak stałe napinanie może spowodować, że mięśnie staną się sztywne i stracą swoją elastyczność. Sztywność mięśni dna miednicy często współistnieje z ich osłabieniem i może objawiać się problemami układu moczowego i mimowolnej utraty moczu. Inne objawy związane z utratą elastyczności mięśni to ból w okolicy miednicy, ból podczas stosunku płciowego, problemy z opróżnieniem pęcherza. W pierwszej kolejności należy wprowadzić prawidłowe nawyki:
– poprawa postawy ciała;
– regularne mikcje;
– nie przemy z brzucha na toalecie (rozluźnienie mięśni);
– nie sikamy na zapas;
– spożywamy małą ilość płynów moczopędnych;
– zapobieganie zaparciom (właściwa dieta i pozycja na toalecie);
– unikamy palenia papierosów ( kaszel przewlekły);
– rotacja tułowia podczas kaszlu, kichania;
– prawidłowa postawa przy dźwiganiu (tylko małe ciężary);
– dobranie odpowiedniego sportu do własnych możliwości,
– nie wstrzymujemy strumienia moczu w czasie mikcji lub przy pełnym pęcherzu!!!
Po wizycie diagnostycznej u fizjoterapeuty, zostanie ustalony dalszy plan terapeutyczny.

Autorka artykułu: Maria Grabowska, fizjoterapeutka uroginekologiczna Urosilesia

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.