Znajdziesz nas na

Dieta przyszłej mamy, a rozwój postnatalny dziecka

Bywa, że zgłaszają się do mnie młode mamy w okresie karmienia lub po laktacji, skarżące się na problemem zbędnych kilogramów pozostałych po ciąży.
Mając kilkumiesięcznego maluszka zaczynają mieć czas, by zadbać o siebie. To zdecydowanie za późno.

Problem polega na tym iż młode mamy pokutują za przeświadczenie, że w ciąży można jeść za dwoje. Nic bardziej mylnego. Zapotrzebowanie w tym okresie na energię wzrasta nieznacznie.

MENU W NORMIE

W polskich normach zaleca się zwiększyć energię o 360 kcal na dzień od drugiego trymestru ciąży i 475 kcal więcej w trzecim trymestrze. Prawidłowy przyrost masy ciała u kobiety z BMI w normie to tylko 12 kilogramów.

Wzrasta za to zapotrzebowanie na wodę i niektóre, składniki odżywcze. Szczególnie zwróć uwagę na: kwas foliowy, witaminę D3, witaminy z grupy B
kwasy tłuszczowe DHA (omega-3), żelazo, jod, magnez.

Zbilansowana dieta jeszcze przed ciążą pozwala zgromadzić w organizmie zapasy składników odżywczych, co wpływa na prawidłowy przebieg ciąży i przygotuje organizm do porodu oraz laktacji.

DLA ZDROWIA MALUSZKA

Liczna badania związku odżywiania w ciąży z późniejszym rozwojem postnatalnym, dowodzą iż zdrowe odżywianie w ciąży ma ogromne znaczenie. Zdrowa dieta w ciąży ma ogromne znaczenie. Dieta bezpośrednio wpływa na prawidłowy rozwój płodu, a także zdrowie dziecka już po urodzeniu, gdyż oddziałuje na jego przyszły metabolizm. Niezdrowa dieta powoduje zmiany w strukturach DNA. Nie możesz zatem jeść zgadzając się na wszystkie zachcianki, spowodowane wahaniem hormonów.
Nieprawidłowa dieta w ciąży może prowadzić do gorszej elastyczności tętnic u dziecka, co z kolei znacznie zwiększa ryzyko wystąpienia nadciśnienia w dorosłym życiu.
Co ciekawe, również badania surogatek pozwoliły naukowcom udowodnić, że to, co dzieje się w brzuchu mamy ma równie duży, wpływ na skłonność dziecka do zapadania na różne choroby niż genetyka.

Im zdrowsze życie w brzuchu mamy, tym zdrowsze życie poza nim. Im lepiej będziesz się odżywiać w okresie ciąży, tym lepszy start zapewnisz dziecku.  Udowodniono, że zmiany w diecie wpływają na zmiany funkcji genów. Bądź świadoma, że w ciąży jesz nie tylko dla siebie.
Nieprawidłowe nawyki żywieniowe wpływają na każdy układ u dziecka:

  • układ hormonalny – wahania poziomu insuliny, nieprawidłowy metabolizm glukozy,
  • układ rozrodczy – większe prawdopodobieństwo powstania zespołu policystycznych jajników,
  • układ krwionośny – zaburzenie funkcji śródbłonka, sztywność tętnic, co powoduje większe ryzyko wystąpienia nadciśnienia tętniczego w dorosłym życiu,
  • układ kostny – obniżona gęstość mineralna kości,
  • układ pokarmowy – sposób funkcjonowania wątroby, upośledzenie metabolizmu cholesterolu,
  • układ odpornościowy –podatność na alergie i infekcje.

Badania coraz częściej wskazują na płodowe programowanie metaboliczne, czyli  zwiększone lub zmniejszone ryzyko rozwinięcia się chorób cywilizacyjnych, w tym otyłości, cukrzycy typu 2, nadciśnienia tętniczego, choroby wieńcowej, osteoporozy i niektórych nowotworów u dziecka.

SPRAWA CIĘŻKIEJ WAGI

Ustalono iż istnieje związek między ilością tkanki tłuszczowej u mamy, a ilością tkanki tłuszczowej u jej dziecka. Jeśli płód nie dostaje właściwych składników zaczyna działać mechanizm adaptacyjny, który jest przyczyną późniejszego nadmiernego gromadzenia się tłuszczu. Dziecko rodzi się ze zwiększonym ryzykiem wystąpienia otyłości.
Zauważono, że dzieci matek otyłych, stosujących dietę obfitą w żywność wysoko przetworzoną mają nadmierny apetyt, a to wprost prowadzi do nadwagi i otyłości. Jest to efektem przeprogramowania podczas życia płodowego mózgowych ośrodków regulujących łaknienie.

MAMY WPŁYW NA ICH PRZYSZŁOŚĆ

Dieta mamy wpływa także na smak u dziecka. W drugim trymestrze ciąży dziecko zaczyna połykać wody płodowe, do których mogą przenikać smaki produktów, które znajdują się w diecie mamy. Dziecko przyzwyczaja się do pewnych smaków jeszcze przed narodzinami. Dlatego w codziennym jadłospisie powinnaś uwzględniać warzywa, owoce, a unikać słonych i słodkich przekąsek oraz produktów wysoko przetworzonych. Dieta powinna być zbilansowana i obejmować produkty z żadnej grupy.
Mając tą świadomość łatwiej będzie Ci zadbać o zdrowe odżywianie w ciąży. To przełoży się na zdrowie twojego dziecka. Jeżeli sama poprawisz swój sposób odżywienia,  kształtowanie prawidłowych u dziecka stanie się prostsze.  Dzieci uczą się bowiem głównie przez naśladowanie rodziców, więc istotne jest to, co sama robisz.

 

Autorka artykułu: Katarzyna Popławska – psychodietetyk www.keyti.pl

Artykuł jest rozszerzeniem materiału filmowego Akademia Malucha – dostępny na Facebooku @swiadomamama

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.