Znajdziesz nas na

Integracja Sensoryczna – jak wspomagać rozwój w domu?

Integracja sensoryczna jest procesem neurologicznym, organizującym wrażenia płynące z ciała i środowiska w taki sposób, by mogły zostać użyte do powstania odpowiednich reakcji i celowego działania.

 

Jak wspomagać rozwój sensoryczny w domu? Co można wykorzystać?

W okresie niemowlęcym:

  • weźmy dzieci na ręce – nośmy je, huśtajmy, masujmy, bodźmy blisko
  • umożliwiajmy im swobodne poznawanie świata różnych faktur i różnorodnych przedmiotów
  • zorganizujmy im bezpieczną przestrzeń w domu na podłodze, do swobodnego przemieszczania się o własnych siłach, im więcej czasu dzieci spędzają na podłodze, tym lepiej wpływa to na ich rozwój
  • dajmy im raczkować nie tylko po dywanie, ale też po podłodze, płytkach, piasku, trawie, czy kamykach
  • nazywajmy części ciała podczas ubierania/ rozbierania, mycia, masażu
  • nazywajmy strony ciała – prawa/ lewa i kierunki ruchu – prawo, lewo, przód, tył – także podczas bujania

Na późniejszym etapie, można dostarczyć dziecku, adekwatnie do jego wieku i możliwości stymulację w każdym z obszarów:

Układ przedsionkowo-proprioceptywny

  • zawijanie w koc, kołdrę, oklepywanie, ugniatanie
  • zabawy w przepychanie, siłowanie się
  • obroty na krześle obrotowym (delikatne, obserwując reakcję dziecka)
  • huśtanie w kocu, na huśtawce
  • wspinanie
  • skakanie na piłce z uszami, trampolinie
  • angażowanie w czynności domowe: odkurzanie, mycie podłóg
  • chodzenie gołymi stopami po powierzchni o różnej fakturze
  • chodzenie na piętach, palcach, kolanach
  • turlanie się po podłodze w różnych kierunkach
  • czołganie się do przodu i do tyłu
  • chodzenie na czworaka do przodu i do tyłu
  • podnoszenie piłki nogami
  • przenoszenie piłek lub kulek z gazet nogami
  • gra w piłkę (łapanie, rzucanie, odbijanie, kopanie)
  • jazda na rowerze
  • budowanie toru przeszkód
  • stanie na jednej nodze z oczami zamkniętymi/otwartymi

Układ dotykowy

  • dotykanie dłoni i przedramion materiałami o różnej fakturze
  • zabawa plasteliną, ciastoliną, piaskiem kinetycznym, produktami sypkimi (kasza, ryż, groch itp.), budyniem, krochmalem itp.
  • szukanie przedmiotów ukrytych w kaszy, ryżu, grochu, budyniu itp.
  • dotykanie dziecka palcem i lokalizowanie przez niego dotkniętego miejsca
  • rozpoznawanie przedmiotów dotykiem (bez udziału wzroku)
  • angażowanie w gotowanie, pieczenie (wyrabianie ciasta dłońmi, obieranie i krojenie warzyw, owoców)
  • masaż z wykorzystaniem różnych masażerów (szczotka chirurgiczna, wałki itp.).
  • masażyki z wykorzystaniem różnych rymowanek

Układ słuchowy

  • granie na instrumentach – dziecko naśladuje to co zagraliśmy;
  • puszki szmerowe – dobieranie w pary takich samych dźwięków;
  • bawimy się w mówienie cicho, szeptem (do ucha), mówienie głośne (krzyk);
  • lokalizacja głosu – wołamy dziecko po imieniu na większej przestrzeni. Dziecku, któremu nie przeszkadza zakrycie oczu chustą, możemy zaproponować zabawę „szukaj mnie”;
  • „zrób co słyszysz” – np. na jedno klaśnięcie – przysiad, na dwa klaśnięcia – podskok, odgłos spadającej książki na podłogę – kładzenie rąk na głowie itp.;
  • „co przesypuję?” – przesypujemy różne substancje np. piasek, kasza, groch, fasola, ryż, makaron, dziecko odgaduje co zostało przesypane z kubka do kubka;
  • wystukiwanie rytmu – uderzamy w podłogę, bądź stół i dziecko musi powtórzyć taki sam rytm

 

Układ wzrokowy

  • ćwiczenia na spostrzegawczość wzrokową (szukanie różnic lub podobieństw na obrazkach, szukanie drogi w labiryncie, łączenie kropek linią, szukanie ukrytych przedmiotów)
  • zabawy latarką (wodzenie wzrokiem za światłem latarki na ścianie)
  • patrzenie na przedmioty przez kolorową folię
  • układanie wzorów z figur geometrycznych – podajemy dziecku wzór, dziecko odtwarza ten wzór

Należy przestrzegać norm dotyczących czasu spędzanego przed telewizorem/tabletem, może to prowadzić do nadmiernego przeciążenia układu nerwowego.

Układ smakowo – węchowy

  • stymulację fakturowa – dotykanie twarzy: pędzlem, futerkiem, kolczastą piłeczką, piórkiem, folią itp.
  • trening węchowy – podawanie pojemniczków zapachowych np. wanilia, cytryna, ocet, lawenda itp.;
  • wąchanie olejków eterycznych, przypraw
  • łączenie zapachów w pary
  • wbijanie goździków w pomarańcze
  • szukanie ukrytego zapachu
  • ustawianie pojemników z zapachami najbardziej, do najmniej przyjemnych
  • określenie preferencji zapachowej (lubisz ten zapach?)

 

Materiał opracowany przez:

Natalia Hoja – terapeuta Integracji Sensorycznej

Centrum Terapeutyczne LOGO-RYTM

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.