Jak ograniczyć skutki rozstępu mięśnia prostego brzucha będąc w ciąży?

Rozstęp mięśnia prostego brzucha (RMPB) to nienaturalny odstęp pomiędzy prawą i lewą stroną mięśnia prostego w stosunku do przedniej ściany brzucha (Katy Bowman).

Pewien odstęp (fizjologiczny) jest normą i w zależności od szerokości kresy białej, dla każdej kobiety jest inny (zależności antropometryczne).

Rozejście mięśnia prostego brzucha (RMPB) to zjawisko naturalne w trzecim trymestrze ciąży. Rozciąganie powłok brzusznych jest zjawiskiem normalnym i koniecznym. Czasem obserwuje się u ciężarnych niefizjologiczne (nadmierne) RMPB oraz ścieńczenie kresy białej.

RMPB to nie separacja mięśni brzucha w ogóle, ale nienaturalna separacja mięśniowa.

Celem działań terapeutycznych nie jest maksymalne stykanie się mięśni. Zależy nam na powrocie do bardziej naturalnej pozycji dla lepszego podparcia macicy i odcinka lędźwiowo- krzyżowego. Można nad tym pracować również w ciąży.

Ważny jest prawidłowy sposób poruszania się, który pozwala dźwigać ciężar całego ciała, bez generowania zbędnych obciążeń.

Wiedza o tym, co spowodowało RMPB w konkretnym przypadku, pozwala ograniczyć czynniki sprawcze.

Co możemy zrobić w ciąży?

Dbałość o prawidłowe nawyki:

– z pozycji leżącej do siedzącej przechodzimy przez leżenie na boku. To samo dotyczy czynności powrotnej;

– unikamy parcia podczas oddawania moczu i stolca;

– staramy się nie dźwigać. Jeżeli jednak zdarzy się taka konieczność, zabezpieczamy się przez przykucnięcie, napięcie mięśni dna miednicy oraz mięśnia poprzecznego brzucha. Ciężar podnosimy trzymając go jak najbliżej ciała i robiąc w tym czasie wydech;

– podczas kaszlu i kichania utrzymujemy wyprostowaną sylwetkę oraz dołączamy skręt ciała;

– eliminujemy ćwiczenia zwiększające tłocznię brzuszną (klasyczne brzuszki, planki), unikamy dłuższego przebywania w klęku podpartym;

Praca nad prawidłową postawą ciała.

Może się zdarzyć, że mimo świadomości jak powinna wyglądać prawidłowa postawa, nie możemy jej przyjąć z powodu np. skrócenia mięśni.

Kinesiotaping.

Dodatkowo zabezpiecza kresę białą, wspomaga rozluźnienie nadmiernie napiętych mięśni przykręgosłupowych;

Ćwiczenia.

Koniecznie indywidualnie dobrane dla danej kobiety. Eliminujemy dysbalans mięśniowy, czyli rozciągamy mięśnie przykurczone, wzmacniamy osłabione.

Bardzo istotny jest odpowiedni sposób oddychania.

Dieta.

Ograniczamy skłonność do zaparć, które poprzez wzmożenie tłoczni brzusznej obciążają newralgiczne rejony ciała podczas korzystania z toalety.

Odpowiednia ilość wody (kolagen w 70 % składa się z wody).

 

Praca z rozstępem mięśnia prostego brzucha wymaga indywidualnego podejścia, uzależnionego od oceny funkcjonalnej pacjentki.

 

Gabriela Ratajska – fizjoterapeuta uroginekologiczny

Gabinet Fizjoterapii – Łódź

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.