Symptomy – kiedy zgłosić się do logopedy?

Kiedy należy zgłosić się do logopedy?

Szanowni Rodzice!

Koniecznie udajcie się do logopedy, gdy u swojego dziecka zaobserwujecie, jeden lub kilka z wymienionych symptomów:

u dziecka do 12 miesięcy:

  • nie głuży i nie gaworzy
  • nie reaguje na dźwięki otoczenia
  • nie rozumie i nie wykonuje prostych poleceń
  • nie wskazuje palcem
  • nie mówi prostych sylab np.: ta-ta, pa-pa, ma-ma, ba-ba.

u dziecka do 2 roku życia:

  • nie mówi prostych słów
  • nie łączy dwóch wyrazów np. mama daj
  • nie naśladuje odgłosów zwierząt i otoczenia
  • mówi mało i niechętnie
  • nie wymawia samogłosek ustnych: a, o, e, i, u, y oraz spółgłosek: p, b, m, d, t, n , a także zmiękczonych: pi, bi, mi
  • masz wątpliwości, co do prawidłowej budowy narządów artykulacyjnych

– u dziecka do 3 roku życia:

  • język „wchodzi” między zęby przy wymowie głosek ś, ź, ć, dź lub s, z, c, dz.
  • oddycha przez usta i buzia jest ciągle otwarta
  • pije z butelki lub ssie smoczek
  • nie wymawia samogłosek nosowych: ę, ą i spółgłosek: w, f, wi, fi, ś, ź, ć, dź, ń, l, li, k, g, ch, ki, gi, chi, j, ł
  • mowa jest niezrozumiała dla otoczenia
  • mówi jakby przez nos

– u dziecka do 4 roku życia:

  • mowa jest niezrozumiała dla otoczenia
  • nie wymawia głosek s, z, c, dz zastępując je głoskami ś, ź, ć, dź.
  • ma trudności z nazywaniem przedmiotów
  • nie buduje prostych zdań
  • ma trudności z zapamiętywaniem wyrazów, zdań, wierszyków

– u dziecka do 5 roku życia:

  • nie wymawia głosek sz, ż, cz, dż
  • nie podnosi czubka języka do podniebienia
  • nie potrafi podzielić wyrazu na sylaby
  • myli podobnie brzmiące głoski i wyrazy np.: półka – bułka, koza- kosa, Tom – dom
  • w wypowiadanych zdaniach pojawiają się błędy gramatyczne
  • przekręca trudne wyrazy

– u dziecka do 6 roku życia:

  • nie wymawia poprawnie głoski r oraz innych głosek
  • nie potrafi podzielić wyrazu na sylaby i głoski
  • nie różnicuje liter
  • nie rozumie kontekstu sytuacyjnego

– u dziecka między 7 – 10 rokiem życia:

  • nie wymawia prawidłowo wszystkich głosek
  • w wypowiedziach ustnych i pisemnych pojawiają się błędy gramatyczne
  • myli podobnie wyglądające i brzmiące litery
  • czyta bardzo powoli głoskując treść
  • przekręca długie wyrazy
  • ma kłopot z przepisywaniem tekstu
  • robi dużo błędów ortograficznych
  • ma trudność z zapamiętywaniem wierszy

 

Jeżeli, któryś z wymienionych objawów Was niepokoi, drodzy Rodzice, udajcie się na konsultacje do specjalisty – logopedy. Czasem wystarczy jedno spotkanie, aby skutecznie stymulować rozwój mowy dziecka. W myśl zasady: „lepiej zapobiegać niż leczyć”, weryfikujcie Wasze obawy, jak najwcześniej. Bo wszystko dla dobrego rozwoju Waszego dziecka!

Anna Iskra

Neurologopeda

 

Literatura:

Gałkowski T., Jastrzębowska G., Logopedia – Pytania i odpowiedzi, Opole 2003

Gałkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska G., Podstawy Neurologopedii., Opole 2005

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.