Jak sposób odżywiania wpływa na zdrowie intymne kobiety?

Rzadko myślimy o tym, że sposób odżywiania wpływa także na zdrowie… układu rozrodczego. Czy są produkty szczególnie niewskazane dla kobiet? Jaki związek ma słodki  nabiał z nawracającymi infekcjami pochwowymi? Czy poprzez odpowiednie odżywianie można zwiększyć szansę na zajście w ciążę? Pytamy eksperta, dietetyczkę Annę Grzechowiak.

O wpływie diety na nasze samopoczucie i zdrowie, mówi się od jakiegoś czasu. Nie brak także informacji dotyczących wskazówek dietetycznych przy chorobach poszczególnych narządów, czy wprost przeciwnie – dotyczących profilaktyki wybranych chorób. Dlatego też stosunkowo łatwo znaleźć wytyczne co do sposobu jedzenia, który ma chronić nasze serce, bądź zadbać o redukcję stresu. Czas zwrócić uwagę na zdrowie układu rozrodczego kobiety, który rzadko łączymy ze sposobem żywienia, chyba, że nadchodzący PMS zmusza kobietę do sięgnięcia po tabliczkę czekolady…

Dieta kobieca? Dieta zasadowa.

Istnieje szereg produktów, które obniżają naszą odporność, a przez to czynią kobiecy organizm bardziej podatnym na infekcje i zakażenia.
Przede wszystkim należy pilnować, aby nie zakwaszać organizmu.” – mówi Anna Grzechowiak, dietetyczka współpracująca z dystrybutorem komputerów cyklu Lady-Comp, Baby-Comp i Pearly-”Uściślijmy, że nie chodzi o ph w drogach rodnych – te musi być kwaśne, natomiast mówiąc o niezakwaszaniu organizmu – mam na myśli spożywanie jedzenia zasadowego. Dieta antygrzybiczna, to właśnie dieta zasadowa, bogata w warzywa, kaszę jaglaną, rośliny strączkowe. Z grzybicą najczęściej borykają się Panie, które mają wyziębiony układ pokarmowy, czyli jedzą za dużo nabiału, sztucznego cukru, chleba.

Nabiał obniża odporność – także w sferze intymnej

Słodki nabiał to wróg numer jeden układu rozrodczego kobiety, ale musimy także uważać na samo mleko.
Okazuje się, że istnieje silny związek między spożywaniem mleka i jego przetworów, a rozmaitymi zaburzeniami układu rozrodczego kobiet, takich jak guzy, torbiele jajników, upławy z pochwy i infekcje. Zauważa się również związek z bólami menstruacyjnymi i obfitym krwawieniem.” – dodaje Anna Grzechowiak.

Pomidorki i cytrusy – unikajmy zimą

Surowe owoce i warzywa to dla wielu osób synonim zdrowego odżywiania. Nie zawsze jednak świeży ogórek czy pomidor będzie korzystny dla naszego zdrowia. Przede wszystkim powinniśmy zwracać uwagę na sezonowość produktów, dlatego że sałata, ogórki, pomidory czy cytrusy jedzone zimą, będą wychładzały organizm i dodatkowo obniżały odporność.

Unikajmy też mrożonek – nie niosą ze sobą wartości energetycznej, a także – wody mineralnej i napojów gazowanych, czarnej kawy czy herbaty – to  produkty, które zakwaszają nasz organizm i mocno go wyziębiają.” – wyjaśnia ekspertka.

Ogrzać macicę – czyli jedzenie na poczęcie

Problemy zajściem w ciążę często zmuszają kobietę do skupienia się na własnym ciele i bycia uważnym, na wysyłane przez nie sygnały. Pierwszym krokiem jest obserwacja cyklu miesięcznego, w czym niezbędne może się okazać stosowanie komputera cyklu Baby-Comp. Baby-Comp pomógł już ogromnej ilości par, które bezskutecznie przez wiele lat starały się o dziecko – według najnowszego badania, użytkowanie komputera cyklu Baby-Comp, zwiększa prawdopodobieństwo zajścia w ciążę o 50%.

Warto też przemyśleć swój sposób odżywiania – jest szczególnie istotny w momencie, kiedy od miesięcy na próżno staramy się o dziecko.
Jeżeli kobieta długo nie może zajść w ciążę, a nie ma przeszkody stricte medycznej np. związanej z nieprawidłowościami cyklu, to  często  taki stan rzeczy jest wynikiem niedoborowego organizmu kobiety.” – wyjaśnia dietetyczka – „Kobieta nie ma nadmiaru, który mogłaby przekazać dziecku. Mówiąc bardzo obrazowo – jej drogi rodne to zamrażalka, a nie ciepły inkubator, który sprzyja zagnieżdżeniu się zarodka. Dieta na poczęcie ma na celu ogrzanie dróg rodnych kobiety i ich wzmocnienie przez właściwe odżywianie. Podstawą są tutaj przynajmniej trzy ugotowane posiłki dziennie, w tym ciepłe śniadania (np. kasza), ciepłe obiady obfitujące w ryby i fasolki, oraz ciepłe kolacje (np. w postaci zupy).”

Co jeszcze jeść?

Pozytywnie wpływają na organizm kobiecy wszelkie kasze, w szczególności jaglana, a także gotowane, duszone, pieczone, sezonowe warzywa. Spożywajmy zupy warzywne,  ryby. Unikajmy wszelkiego rodzaju sztucznych dodatków  i uważajmy na mięso hodowlane.

Pędzone mięso z ferm hodowlanych, zawiera dużą ilość chemikaliów, sterydów i leków. Panie, które preferują hodowlany drób, mogą doświadczyć problemów z gospodarką hormonalną. W tym miejscu warto także dodać, że soja – ze względu na zawartość fitoestrogenów w budowie podobnych do estradiolu, głównego hormonu żeńskiego, jest bardzo polecana Paniom w okresie menopauzalnym. Dla Pań w innym okresie życia –  nie będzie już tak korzystna.” – tłumaczy Anna Grzechowiak

Jak zatem widać słodkie przekąski, nadmiar nabiału czy brak ciepłych posiłków w ciągu dnia może skutkować problemami natury kobiecej. Powrót do naturalnego, tradycyjnego sposobu odżywiania zapewni nam zaś optymalne zdrowie, także w sferze intymnej.

Beata Mąkolska

 

O ekspercie:
Anna Grzechowiak, dietetyk. Ukończyła Dietetykę leczniczą wg tradycyjnej medycyny chińskiej na kursie autorsko prowadzonym przez Inę Diolosę (Instytut Avicenny, Francja), Technologię Żywności i Żywienia Człowieka na Akademii Rolniczej w Szczecinie oraz Terapie Naturalne w Studium Edukacji Ekologicznej we Wrocławiu. Grzechotka-dieta.pl

13 komentarze “Jak sposób odżywiania wpływa na zdrowie intymne kobiety?

  1. Dużo o tym można się dowiedzieć u ginekologa, albo przeszukując Internet. Nie od dziś wiadomo, że pokarm wpływa na wiele dziedzin naszego życia i zdrowia nie tylko na gospodarkę hormonalną czy zdrowie intymne. Moim zdaniem warto by rozszerzyć dietę o suplementy, na przykład z witaminami, czy kwasem foliowym, albo mio-inozytolem, odpowiedzialnym za poprawę jakości włosów czy skóry. Mało kto wie, jak ważne jest to dla kobiecego zdrowia. Przykładem środka, który zawiera wszystkie te trzy elementy, jest suplement diety http://www.inofem.pl/. Dopiero tak kompleksowe działanie przyniesie efekt. To nie jest tak, że tylko o jedzenie chodzi..

  2. Dużo ciekawych porad kulinarnych, i nie tylko, znajdziecie w poradniku o zdrowiu http://www.zachowajmyzdrowie.pl . Mnie zainteresował artykuł o różnych daniach z wykorzystaniem mielonego siemienia lnu. Sprawdziłam. Rodzinie bardzo smakowały świeże płaty śledziowe smażone w panierce z siemienia zamiast mąki. Chyba tak usmażę karpia w Wigilię. Polecam.

  3. Warto pamiętać, że to jak się odżywia kobieta ma wpływ na wiele elementów jej organizmu nie tylko na zdrowie intymne. Także na serce, szczególnie w późniejszym wieku. Warto informować, że zdrowie odżywianie to ogólne dbanie o swoją kondycję zdrowotną. Sama niedawno trafiłam do http://cardioteam.pl/ więc lekarze trochę mnie uświadomili. Wiem, że popełniałam sporo błędów i teraz to nadrabiam. Dobrze o tym pisać.

  4. Artykuł zdaje się być nierzetelny. Brak odniesień do badań naukowych we wszystkich akapitach z „wiadomo…”, „okazuje się, że…”, wiec tak naprawdę nie wiadomo. Poza tym nie ma czegoś takiego jak „zakwaszenie organizmu”, a jezeli już to jest to poważna choroba na ktorą dieta nie pomoze, zaś dieta zasadotworcza jest stosowana w innym celu.

  5. Niestety bardzo często bagatelizujemy kwestie diety. A przecież tak niewiele trzeba, aby zmienić nasz nawyki żywnościowe. Warto zwracać uwagę nie tylko na to jak często jemy, ale też skąd pochodzą poszczególne składniki pokarmowe. Zdrowa żywność https://shopon.pl/zdrowa-zywnosc jest obecnie dużo łatwiej dostępna, niż jeszcze kilka lat temu.

  6. Mam z chudnięciem sporo doświadczenia bo w ciągu ostatnich 6 lat schudłem 25 kg. Na początku pomagałem sobie dietą opartą o dość drogą odżywkę Diat Well dostępną jedynie w sieciówkach w Niemczech. Potem samemu robiłem sobie pasty do suchego pieczywa z mielonki drobiowej, groszku zielonego i mielonego lnu. Jako przekąski surową rzepę białą lub marchew. Obiad z ryby lub mięsa indyka z dodatkiem makaronu z mąki graham, kaszy lub ryżu. Do tego można brać pastyli z korzenia kudzu. One uspokajają i łagodzą poczucie głodu od strony psychiki. Zresztą kudzu jest polecany przy rzucaniu wszelkiego rodzaju używek. Z nim łatwiej rzucić palenie, alkohol, używki no i wagę.
    ————————
    content marketing – New Project Łódź

  7. Myślę że ważnym elementem menu jest dieta bez „napinki”. Nie możemy nażucać sobie zasad, które potem nie będziemy przestrzegać. Pewnie dlatego wiele osób przelicza ciągle to co je by nie przekraczać norm kalorii. Ja mam sposób jedzenia tego na co mam ochotę, tyle tylko że pewnych produktów unikam lub w ogóle nie używam. Za to preferuję zdrowe jedzenie. Przykładowo dużo dań przyrządzam na bazie jogurtu. Nawet zastanawiałam się nad kupnem jogurtownicy. Oto kilka przepisów http://www.zachowajmyzdrowie.pl/jogurt-naturalny-przepisy/ .

  8. Czytałam o niebieskim kwiecie paproci i różnych wróżbach towarzyszącym Nocy Kubali. W tym roku była wyjątkowo ładna pogoda i można było całą noc poszaleć. O tym jak przygotować Noc Kubali dowiecie się z blogu lifestylowego Inside Your Life insideyourlife.pl/2018/07/noc-kupay-sobotka-majka.html

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.